Proč už nenakupujeme software

Před pár lety bych nevěřil tomu, že si software do firmy nebudu muset kupovat. Vlastně mě ta svoboda občas příjemně překvapí i dnes, že nevlastníme žádné licence, nemáme vlastní server ani správce sítě. 

Ze začátku jsme si mysleli, že tvorba nábytku je hlavně o dřevě, rukách a lidech. Rychle se ale ukázalo, že zkoušet si všechny nápady rovnou ve dřevě trvá dlouho a hlavně máme strašně odpadu. A pekelně drahého. Navíc zákazníci chtějí vidět design nábytku, který pro ně na zakázku tvoříme, ještě před tím, než si ho koupí. Neprodáváme to, co máme na skladě, ale představy, jak bude nakonec vypadat. 

Proč potřebujeme profi software

Většina hotelů spolupracuje s bytovými designéry, kteří ladí návrh interiéru nejdřív na počítači a finální kousky se nakupují až po odsouhlasení vizualizace – jak bude pokoj vypadat ve dne, večer při žárovce i při romantickém osvětlení svíčkou. Takže logicky chtěli i od nás designy našeho nábytku v elektronické podobě.

Klára měla s designem zkušenost, ale profesionální software je strašně drahý. Pár týdnů jsme to zkoušeli po nocích u známých, kteří už licence měli, ale celou kolekci bychom tak nezvládli. Nákup licence nepřicházel v úvahu – na účtu nám v tu chvíli chyběla minimálně jedna nula.

Pronájem softwarové licence 

Zachránil nás pronájem licence. Částku za tříměsíční pronájem softwaru, což byl čas, který Klára potřebovala na dokončení designu naší první kolekce židlí, se povedlo ze zálohy na zakázku zaplatit v pohodě.

Díky pronájmu licence jsme mohli rozložit jednorázovou platbu v čase a odpadla tak velká počáteční investice. Navíc máme vždy k dispozici nejnovější verzi softwaru a snadno se navyšuje nebo i snižuje počet licencí podle skutečné potřeby. Této službě se říká SaaS, tj. Software as a Service, čili software jako služba. Prostě si ho pronajmete, stejně jako kancelář či stroje. Takže je vlastně virtuální i přitom nijak drahá. Rozhodnout mi pomohlo i srovnání zde.

Kancelářský software

Pokračovali jsme s tím i u kancelářského softwaru – máme email i virtuální disk od Googlu a kancelářský balík Office. Každý si samozřejmě může pořídit, co mu vyhovuje. Při výběru třeba pomůže toto srovnání.  Jednoduše nejde o výrobce, ale o technologii a způsob použití.

Cloud

Pro evidenci zásob a objednávek používáme cloudové řešení, které je přímo integrované do naší webové prezentace. Zákazníci tak mají přímo na eshopu přehled o aktuálním počtu výrobků v nabídce a úplně odpadla potřeba nahrávat „skladové zásoby“ do eshopu každý večer z Excelu. Je ovšem pravda, že nevyrábíme ve velkém. Na eshopu prodáváme jednotky kusů. Větší zakázky řešíme vždy na osobní schůzce.

V našem eshopu zkrátka nabízíme jen zboží, které umíme dodat hned. Plus informace o novinkách. Stránky máme v češtině, angličtině, němčině, španělštině a francouzštině.

K tomu máme ještě katalog všech výrobků, které jsme schopni vyrobit – kolekce z minulých let, stálice atd. Ten máme v různých jazykových verzích v PDF a případným zájemcům je zasíláme mailem. Nejvíce si o něj píšou z Číny. Disponujeme samozřejmě i dalšími jazykovými verzemi.

Cloud využíváme také pro komunikaci s naší účetní, s právníkem a vlastně i dodavateli materiálů. Posíláme si přes něj veškerou dokumentaci. Ať už účetní doklady, personální agendu či objednávky surovin. Zkrátka vše. Má k němu přístup i naše virtuální asistentka. Ta z velké části tuto agentu řeší a přeposílá podle potřeby.

Chvilku mi trvalo, než jsem si zvykl, že vše, co řídí náš business, je někde v „mraku“. Ale beru to tak, že je to jen další počítač, který je někde připojený k internetu a nehučí nám pod stolem. Hlavně díky tomu šetříme čas, který pak můžeme věnovat věcem, na kterých opravdu záleží a které jsou naší přidanou hodnotou.